Sztuczna inteligencja (AI) i jej wpływ na człowieka i komunikację

Sztuczna inteligencja zawładnęła w ostatnich latach umysłami niemal wszystkich. Tempo rozwoju tej technologii jest szybsze niż oczekiwano. Transformacja cyfrowa biznesu i społeczeństw pędzi nieubłagalnie i nie ma od niej odwrotu. Sztuczna inteligencja wywiera coraz wiekszy wpływ  na człowieka i komunikację.

 

Trend AI ponad bańką codzienności

Wg Setha Blooma jako specjaliści ds. komunikacji mamy powszechną obsesję na punkcie konsumpcji wiadomości i napędzających je wielkich trendów. Jasne, często podążamy za nimi na polecenie naszych klientów – aby zidentyfikować możliwości inteligentnej reakcji na pojawiające się historie lub przestrzeń, w której mogą rozpocząć nową lub inną rozmowę, a nawet wskazać reporterów i media mające największy wpływ na ważny dla nich temat. Chcemy wiedzieć, co reporterzy relacjonują i dlaczego; chcemy wiedzieć, w jaki sposób możemy wziąć udział w najważniejszych rozmowach. W związku z tym wydaje się, że każdego dnia pojawia się nowy temat, który przyciąga widzów na całym świecie. Jest to w dużej mierze prawdą, jeśli chodzi o dynamiczny świat technologii. W tym kontekście sztuczna inteligencja jednak wyrasta ponad bańkę codzienności.

 

Pierwiastek ludzki w AI

Niemal każda organizacja – niezależnie od branży – stoi obecnie przed egzystencjalnym pytaniem: jak sztuczna inteligencja zmieni sposób, w jaki prowadzimy działalność? Dla niektórych technologia przynosi optymizm w postaci usprawnienia uciążliwych procesów lub wyeliminowania przyziemnych czynności. W przypadku innych pojawia się pytanie o rolę, jaką poszczególne osoby będą nadal odgrywać w kształtowaniu biznesu, a także obawy dotyczące niewłaściwego wykorzystania lub sprzeniewierzenia ich własności intelektualnej i innych poufnych informacji. Większości wydaje się, że więcej sztucznej inteligencji oznacza mniejsze zaangażowanie człowieka, na dobre lub na złe – wskazuje Amanda Vega.

Niezależnie od tego, na jakim etapie rozwoju znajduje się dana firma, jedna rzecz jest prawdziwa dla wszystkich: sztuczna inteligencja – a w szczególności generatywna sztuczna inteligencja – przyspiesza transformację biznesową na masową skalę szybciej niż jakakolwiek wcześniejsza technologia.

Wiemy, że sztuczna inteligencja niesie za sobą ogromne nadzieje – w biznesie i w życiu osobistym. I pomimo niezaprzeczalnych zagrożeń oraz możliwości niewłaściwego użycia lub niezamierzonych konsekwencji, zasady przewodnie zakorzenione w uczciwości mogą zminimalizować to ryzyko. Osobiście widzę coś optymistycznego w możliwościach i skutkach, jakie generatywna sztuczna inteligencja będzie miała w obrębie branż i między nimi – pod warunkiem, że skupimy się na bardzo realnym wpływie na człowieka, który leży u podstaw tej technologii.

Sztuczna inteligencja i jej wpływ na komunikację

Według badań FleishmanHillard, spośród najważniejszych trendów technologicznych, to sztuczna inteligencja przyciągnęła w ostatnim czasie najwięcej uwagi. Z badań wynika, że ruch związany z wyszukiwaniem terminu “AI”, który 14 miesięcy po uruchomieniu ChatGPT nadal rośnie.

Wraz ze wdrażaniem przez firmy i organizacje rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, zmienia się także rola zespołów ds. komunikacji korporacyjnej. Muszą one wesprzeć swoich klientów w odpowiedziach na pytania takie jak: jakie ryzyka i szanse niesie ze sobą ta technologia, jaki ma wpływ na kadry i zarządzanie, w jaki sposób firma będzie wdrażać te rozwiązania dbając jednocześnie o zgodność z właściwymi politykami i ograniczając ryzyko.

Dowiedz się więcej o komunikacji korporacyjnej w FleishmanHillard.