Generatywna sztuczna inteligencja zyskuje coraz większą popularność, technologia ta już teraz zmienia świat. Nie wiadomo jeszcze, jak daleko sięgnie AI i jak wpłynie na niemal każdy aspekt pracy – i życia – na planecie. To dopiero się okaże. Jednak niemal wszyscy, którzy śledzą ten temat są zgodni, że wkrótce stanie się wszechobecna w naszym życiu.
Sztuczna inteligencja w komunikacji – raport
FleishmanHillard przygotował raport w jaki sposób podejść do przygotowania wdrożenia sztuczniej inteligencji w organizacji. Poniżej przytaczamy najważniejsze informacje z raportu.
W nadchodzących latach, miesiącach – a nawet tygodniach – krajobraz AI będzie nadal ewoluował, w coraz szybszym tempie. Ten dynamiczny, nieustanny proces będzie wymagał od managerów i liderów biznesu znalezienia sposobów na wykorzystanie jej zalet, rozwijać się w miarę udostępniania nowych możliwości, wyprzedzać konkurencję i ograniczać ryzyko.
Pięć kroków, które warto podjąć podczas wdrażania AI w swojej organizacji
Liderzy biznesowi, którzy śledzą najnowsze osiągnięcia w dziedzinie sztucznej inteligencji, prawdopodobnie doświadczyli już różnych reakcji z nią związanych – począwszy od zachwytu nad potencjałem tej technologii, a skończywszy na obawach dotyczących wyzwań, które przed nimi stoją. Oto pięć kroków, które liderzy mogą rozważyć, aby ominąć zawirowania i rozpocząć przygotowania swojej organizacji na przyszłość, którą przyniesie sztuczna inteligencja.
Bądź na bieżąco
Jako lider w swojej organizacji – zwłaszcza jeśli komunikacja, HR i zarządzanie ludźmi należą do Twoich kompetencji – zacznij śledzić ten temat:
-
- Aby zapoznać się z trendami i aktualnym sposobem myślenia, poszukaj i śledź liderów technologii i zarządzania biznesem oraz liderów biznesu zajmujących się tym tematem. Wiele, jeśli nie większość, głównych serwisów informacyjnych zaprasza ekspertów, którzy niemal codziennie generują treści na ten temat.
- Poszukaj innych kompetentnych głosów, które pomogą Ci przemyśleć implikacje dla Twojej organizacji. To będzie ciągła pogoń. Być może istnieją bardziej przyziemne tematy, które wymagają Twojej uwagi, ale z pewnością żaden z nich nie jest tak ważny.
- Zaangażuj radcę prawnego do zarządzania ryzykiem w swojej organizacji. I pamiętaj, aby nie wprowadzać żadnych generatywnych wyników do domeny publicznej bez jego wskazówek.
Stwórz zróżnicowany, multidyscyplinarny zespół ds. AI
Prawdopodobnie – zwłaszcza jeśli pracujesz w dużym przedsiębiorstwie – kilka osób w Twojej organizacji posiada już wiedzę na temat sztucznej inteligencji i korzysta z niej. Zbierz zespół reprezentujący działy komunikacji, marketingu, HR, IT, bezpieczeństwa informacji, prawa, polityk zgodności, dostaw i etyki (lub równoważnych zespołów w firmie), aby pomóc poprowadzić organizację przez podróż przez AI.
Biorąc pod uwagę potencjalny wpływ i ciągłą ewolucję tej technologii, warto rozważyć powołanie komórki zarządzania projektami (PMO), która będzie kierować tymi działaniami. Należy również zaangażować ekspertów od takich działań korporacyjnych jak DE&I i ESG. Upewnij się, aby zespół był zróżnicowany, zapewniając szereg doświadczeń i sposobów myślenia. A jeśli jesteś świadomy aktualnych użytkowników sztucznej inteligencji, którzy niekoniecznie pełnią formalne funkcje kierownicze, rozważ włączenie ich do zespołu lub jako punkt odniesienia. Mogą oni podzielić się cennymi perspektywami, a ich udział może służyć jako okazja do rozwoju zawodowego.
Oceń lokalne uwarunkowania
Liderzy biznesowi powinni starać się zrozumieć kwestie związane ze sztuczną inteligencją specyficzne dla ich działalności. Zespół kierowniczy ds. AI może pomóc w określeniu: kto w organizacji wykorzystuje obecnie sztuczną inteligencję do wykonywania swojej pracy? Jak moglibyśmy używać jej w sposób, w jaki jeszcze tego nie robimy, aby pracować lepiej, szybciej i wydajniej? Co będzie potrzebne abyśmy mogli korzystać z AI w ten sposób? Co możemy osiągnąć dzięki obecnie posiadanym zasobom i strukturze? Czego nam brakuje? Czego potrzebujemy? Jakie są konkretne zagrożenia dla naszej organizacji? Jakich barier, ograniczeń lub zasad potrzebujemy, aby zapewnić odpowiednie wykorzystanie tej technologii w naszej działalności? Ponadto, mogą też zidentyfikować inne kwestie związane ze sztuczną inteligencją, które mogą mieć wpływ na organizację.
Określ w jakim momencie znajduje się organizacja
Chociaż proces wyznaczania ścieżki AI dla organizacji będzie przedsięwzięciem długoterminowym, wymagającym znacznego poziomu analizy i podejmowania decyzji, ważne jest, aby liderzy biznesowi rozpoczęli go natychmiast. Ryzyko reputacyjne i biznesowe związane z jej nieodpowiednim lub niewłaściwym wykorzystaniem jest znaczące. Szybki rozwój sztucznej inteligencji i jej zastosowań wymaga natychmiastowej i ciągłej uwagi – zawsze jest więcej do nauczenia się. Jeśli jeszcze tego nie zrobili, liderzy powinni natychmiast rozpocząć współpracę z multidyscyplinarnym zespołem ds. AI oraz korzystać z uzyskanych informacji, aby zrozumieć, które podejścia są, a które nie są akceptowalne w organizacji. Będą musieli szybko opracować i przekazać innym wytyczne, bariery ochronne i polityki.
Zastanów się, jak otwarta powinna być organizacja na wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji. Określ, gdzie przedsiębiorstwo jest skłonne eksperymentować, np. czy utworzysz chronione środowisko testowe, takie jak sandbox ze środkami bezpieczeństwa, obwodem itp. Oceń aspekty działalności, które muszą być chronione i tolerancję na ryzyko. I zastanów się, w jaki sposób ta technologia może lepiej wyposażyć i umożliwić pracownikom realizację celów, takich jak misja, wizja i wartości firmy.
Uzyskaj pomoc w zarządzaniu zmianami
Jeśli organizacja posiada wewnętrzne możliwości zarządzania zmianami, należy włączyć je do multidyscyplinarnego zespołu. W przypadku braku takiej możliwości, należy skorzystać z pomocy zewnętrznych ekspertów ds. zarządzania zmianą. Mogą oni pomóc osobom decyzyjnym ds. AI być na bieżąco z najnowszymi osiągnięciami i przemyśleć potencjalne implikacje, a także w dalszych krokach niezbędnych dla Twojej organizacji.
Nie lekceważ znaczenia komunikacji na rzecz zmian opartych na ludziach. Ci, którzy są przeszkoleni i mają doświadczenie w tym istotnym aspekcie zarządzania, mogą pomóc w dostosowaniu i wzmocnieniu zmian w zachowaniach niezbędnych do przyjęcia technologii i zmierzenia jej efektywności.
Pełny poradnik jest dostępny pod linkiem.
Więcej na temat komunikacji korporacyjnej.
Więcej na temat komunikacji nowych technologii.
Dowiedz Się Więcej
-
Raport SIŁA AUTENTYCZNOŚCI – czym jest #AuthenticityGap?
July 15, 2021